...

Hai , its been a while since share my happiness , sadness and cerita. Hari let talk about my fresh graduate working experience. Lepa...

Permulaan Kerja Fresh Graduate

/
0 Comments
Hai , its been a while since share my happiness , sadness and cerita. Hari let talk about my fresh graduate working experience.



Lepas internship , alhamdulillah dapat several job offer and tak putus putus job interview. Syukur kehadrat ilahi dengan peluang ini. Bila tak putus putus job interview , akibatnya bukan mudah nak buat keputusan. 

Disebabkan kan itu , 1st of all saya nak berterima kasih to my family and friends especially Siti Norpatin always have time to discuss about anything regarding works and job decision. Insya Allah kalau diberi peluang, nak belanja korang makan, as my gratitude. Seriously kalau takda all this person, tak tahu la apa akan jadi. 

So there are several job offer ,  but at the critical point ada 2 company offer , well as fresh graduate mana yg datang dulu , itu kita ambil kan. "there always be like that" trust me, saya melaluinya kekadang rasa dalam hati or fikiran akan timbul rasa how about nanti ada job offer yg much better. My opinion untuk fresh graduate yg nak buat decision making untuk first job , kalau boleh delayed as late as possible and discuss with family and friend. Then mana yang datang dulu take it;

This quote from my friend and family  "Di dalam perjalanan hendak membuat keputusan about anything , kalau perjalanan itu dipermudahkan oleh Allah, pilih itu karena yang dipermudahkan itu adalah jalan yang Allah telah tetapkan pada kita" at the same time "Kalau kita yang dengan keputusan yang kita buat, Insya Allah , Allah akan memberkatinya" What i mean is tuhan tidak akan merubah nasib seseorang itu , kecuali seseorang itu yang mengubahkan. So kalau kita yakin untuk mengubahnya then go for it, bulatkan hati.

After some difficult decision , so saya pilih CTC Global Sdn Bhd as Technical Support Engineer even though saya berat hati untuk take this job due area Petaling Jaya  & have to go on client site, which saya mmg tak tahu langsung area KL, Shah Alam & Petaling Jaya. Seriously about jalan raya nieh mmg agak kurang pandai banyak , nasib baik ada waze or google maps. Kalaulah saya dilahirkan pada zaman yang takda this kind of application , maybe saya dah lama dah berhenti kerja. 

So 1st day kerja , Punya semangat nak kerja semalam lagi dah siap siap prepare nak kerja. Perjalanan nak ke Petaling Jaya dah ok dah , sampai nak masuk Petaling Jaya dah sesat , dah guna waze pun sesat , HAHA nampak sangat saya nieh kurang pandai banyak dalam bab jalan raya. Lepas tuh ok lah sampai before state to arrive then dengan confident masuk je Office CTC Global Sdn Bhd Plaza 33 ,  after 10min kat situ, dah rasa something wrong with this place, tanya la akak admin betul ke alamat nieh , dengan nada lembut "Adik salah office nieh, this one dekat belakang lagi. Time tuh rasa nak pengsan dah . Nasib baik akak tuh kata " Location ini walking distance je, mmg slalu 1st time work kat sini salah office" HAHA . So mmg akak tuh dah biasa kot kes kes mcm nieh. Haha 

Kalau nak diceritakan , panjang lebar untuk post ini .. sesiapa rapat dengan saya maybe dieorang tahu kot , saya kalau di ajak bercerita mmg tak sudah. Until next time saya post something , since right now mental , jiwa dan raga akan berkecamuk sedikit. It take time to heal , to focus and to be as me Muhammad Nur Azlan.


Tulus;
Muhammad Nur Azlan

"dalam aku berjenaka ade kesedihan aku sorokkan , dalam aku tersenyum masih kurang nafas untuk berbicara , dalam lena aku masih ada kerisauan untuk ku jelmakan"
-Yang Baik datang Dari Allah SWT dan Yang Lemah itu datang dari Saya sendiri-









You may also like

No comments:

Muhammad Nur Azlan. Powered by Blogger.