...

Salam fella , memperingatkan kite pasal Nuzul Al-Quran , masa aku just a litle one always diceritakan about peristiwa neih . maybe some pe...

Nuranni Nuzul Al-Quran

/
0 Comments
Salam fella , memperingatkan kite pasal Nuzul Al-Quran , masa aku just a litle one always diceritakan about peristiwa neih . maybe some people not familiar with that , it ok kadang-kadang as muslim kite kene saling ingat - mengingati , baru ar diri kita mantap dari dalam dan luar . harap -harap camtuh lah hendak nye kan .

This story begins with "

"Peristiwa Nuzul Al-Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Qur'an yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa Nuzul Al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. etika baginda sedang beribadat di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M. Perkataan "Nuzul" bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran. Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui perantaraan Malaikat Jibril ialah lima ayat pertama daripada Surah Al-Alaq"

itu serba-serbi sedikit cerita mengenai Nuzul Al-Quran " jikalau ada salah harap dapat diperbaiki lagi pada masa- masa akan datang "



Of course lah kan setiap setiap peristiwa tuh ada hikmahnya :

  • Sesungguhnya yang membaca al-Quran serta menyelidiki hikmah di dalamnya adalah mereka yang bernama Islam
  • Menerusi ayat 10 surah Fatir bermaksud: “Sesiapa yang mahukan kemuliaan, maka bagi Allah-lah kemuliaan itu semuanya, kepada-Nyalah naik perkataan-perkataan yang baik dan amal solih dinaikkannya.”
"Ayat di atas menggambarkan kepada bagaimana Allah SWT memberikan kemuliaan kepada kita sebagai manusia akan kemuliaan-Nya agar kita menjadi golongan yang mulia,"

"Semoga adanya nuzul Al-Quran ini dapat meningkatkan lagi pengertian hidup kita sebagai seorang muslim , ini kerana kita sudah berada dipenghujung dunia , sampai bila kita hendak hanyut bersama dunia"

- Yang Baik datang Dari Allah SWT dan Yang Lemah itu datang dari Saya sendiri -

Blogger Templates


You may also like

Muhammad Nur Azlan. Powered by Blogger.